5, 6 & 7 juni 2020

Schrobbelèr Jazz en Route | Jazzcollege #5 | Tom Goosen | The music of New Orleans

tomgoosen

The Birthplace of Jazz, een van de talloze namen voor de stad New Orleans. Daar is het begonnen en daar komen talloze onvergetelijke muzikanten vandaan. Louis Armstrong, Sydney Bechet, Kid Ory en vele anderen hebben de jazzgeschiedenis vormgegeven. Buddy Bolden is de trompettist waarvan gezegd wordt dat hij de eerste was met een kenmerkend geluid, een eigen stijl. Maar ook Fats Domino met zijn rock ’n roll geluid.

 

The Crescent City. New Orleans wordt bezongen in tal van composities die de status van eeuwigheid verdienen. De stad, zijn straten en omgeving en inwoners zijn de inspiratie geweest voor prachtige composities als ‘Do you know what it means to miss New Orleans’ en ‘Go to New Orleans’. Vooral Spencer Williams, neef van Lulu White, ontpopte zich als begaafd componist van o.a. ‘Mahogany Hall Stomp’ en ‘Basin Street Blues’.

The City of Sin. Over New Orleans zijn sappige verhalen te vertellen. Over Miss Lulu White, de slimme zakenvrouw die Mahoganny Hall, het belangrijkste bordeel van de stad runde. Over Tom Anderson en zijn café de Anderson Annex waar alle groten gespeeld hebben. Hij was de zelfbenoemde burgemeester van Storyville, het ‘Red Light District’ waar je het berucht Blue Book kon aanschaffen. 

Dixieland. Tegenwoordig door de puristen beschouwd als tweederangsmuziek maar destijds wel degelijk gezien als aanduiding van de plaats van herkomst. Percy Humphry, zwarte trompettist,  kondigde zijn muziek aan als “some nice Dixieland music”. Het woord Dixieland is afgeleid van waardepapieren van 10 dollar (dix in het Frans), gedrukt door de City bank of New Orleans. De eerste jazzplaat werd uitgebracht door de ‘Original Dixieland Jazzband’, een blank orkest overigens.

Preservation Hall, St. Peter Street 726,  New Orleans is de plek waar de oorspronkelijke jazz in stand wordt gehouden. De namen van Sweet Emma Barret, Kid Thomas Valentine en George Lewis zijn onlosmakelijk verbonden met deze, overigens vrij basic concertruimte. Het was mogelijk verzoeknummers aan te vragen maar sommige tegen een prijs. Het duurste waren Oh when the Saints en Ice Cream, om duidelijke redenen. Deze Preservation Hall traditie is in Europa het sterkst in België. Daar heb je orkesten als The Fondy Riverside Bullet Band, The Cotton City Jazzband en bijv. the New Orleans Roof Orchestra die streng in de stijl blijven. Dat uit zich in tempo’s, die over het algemeen laag zijn, in de specifieke beat van de drummer, het lyrische spel van de frontline en repertoirekeuze.

Jazzcollege. In dit vijfde concert in de reeks stelt Tom Goosen op zijn eigen vrolijke wijze deze muziektraditie voor. Levende muziek afgewisseld met al dan niet sterke verhalen, foto’s en filmpjes maken het tot een belevenis. De muzikanten zijn gepokt en gemazeld in deze stijl en veelal afkomstig uit het Bergse:

Jos van Hal: kleine trom
Hans Graafmans: grote trom
Lauran van Oers: Banjo
John Besling: sousaphone
Roger van Dijk: trombone
Gerrit Kooger: klarinet
Tom Goosen: cornet, zang, uitleg.

SPONSOR JAZZ EN ROUTE

HOOFDSPONSOR

poster2019